Volgens de deelnemende IKC’s is hun meerwaarde onder meer af te meten aan het feit dat ze kinderen binnen krijgen die elders, in reguliere basisscholen of voorschoolse voorzieningen, vastlopen. De IKC’s geven aan deze zogenoemde zij-instromers op te kunnen vangen en een aanpak te kunnen bieden die hen ondersteunt in hun verdere ontwikkeling.
Om zichtbaar te maken wat deze kenmerken of omstandigheden zijn heeft het Kohnstamm Instituut een kleinschalig onderzoek uitgevoerd onder medewerkers van drie IKC’s en ouders van zij-instromende kinderen op deze IKC’s. Uit dit onderzoek bleek dat verschillende kenmerken die specifiek zijn voor een IKC ermee te maken hebben dat ouders positief zijn en kinderen zich goed hebben kunnen ontwikkelen.
Betrokkenheid hele team
Het gaat hierbij onder meer om:
- de betrokkenheid van een heel team, gezamenlijke verantwoordelijkheid
- de aanwezigheid van eigen hulpverleners
- het zoeken naar manieren die aansluiten bij het kind, ook als dat buiten de gewone routine/verwachtingen valt.
Interne begeleider
Een voorbeeld van dat laatste is dat op enkele van deze IKC’s één teamlid, meestal de interne begeleider (IB’er), zorgt voor de voorbereiding van plaatsing van een kind. In het geval van een zij-instromende leerling volgt vanaf de aanmelding een zorgvuldige procedure waarbij uit verschillende bronnen (vorige school, ouders, eventuele hulpverleners) informatie over het kind wordt verzameld met als doel een zo compleet mogelijk beeld krijgen van het kind.
De bevindingen worden in een powerpointsessie aan het hele team (inclusief ondersteunend personeel, zoals de conciërge) gepresenteerd. Besproken wordt wat de behoeften van het kind zijn en of men het als IKC ‘aan kan’. De beoogde uitkomst is een breed gedragen besluit over plaatsing en wat daar voor nodig zou zijn, aldus het onderzoek.